mandag den 20. juni 2011

Tour de France 2011 skal køres på væltepeter

Beslutningen er truffet, der er ingen vej tilbage. Verdens hårdeste cykelløb, Tour de France, bliver i år endnu hårdere. Det franske cykelløb skal i år køres på cykelsportens oldgamle darling, væltepeteren.
Det nye tiltag har dog allerede vakt stor postyr op gennem hierarkiet. Lige fra Lille-Magnus, der til daglig kører de jyske landeveje tynde til cykelsportens gamle trofaste helt Miguel Endurain.

Det er forrykt!
Bjarne Riis, der er sportsdirektør for danske Team Saxo Bank Sungard, var som en af de første ude med riven. Han mener løbsdirektør Christian Prudhomme med beslutningen har truffet sit livs værste valg. Øjenvidner beretter at den den ellers folkekære Bjarne Riis tidligere i dag var helt oppe i det røde felt, da han snakkede med en journalist. "Dette kan Prudhomme simpelthen ikke være bekendt! Jeg har været nødt til at tømme mine drenges børneopsparinger, fordi vi skulle have råd til nye enkelstartscykler. Disse enkeltstartscykler er jo lige til at smide på lossepladsen nu! Hvad fanden bliver det næste? At rytterne skal køre i flyverdragt!? Hvis jeg kender Prudhomme ret, går der ikke længe før han finder på en ny regel! Det er fuldstændig forrykt!" Bjarne Riis skulle eftersigende have taget en af de dyrt indkøbte enkelstartscykler og smidt den arrigt ud på en mark. Om dette var for at vise sin arrighed eller et forsøg på at genskabe scenariet fra 1997, hvor hans cykel var i udu vides ikke.

"Touren bliver ikke den samme"
Bjarne Riis er ikke den eneste, der er vred over beslutningen. Prudhomme's nye tiltag vækker som sagt stor røre i alle cykelelskeres hjerter. Brian Holm og Jesper Skibby er f.eks. gået i studiet for at indspille et cover af "Hvor små vi er" ved navn "Dette er den værste beslutning nogensinde i international cykelsport". De indrømmer dog at der skal arbejdes lidt med titlen. Det siges også at de netop har taget kontakt til en sydfynsk sangsmed for at få hjælp.

Eksperter indenfor massepsykologi bragte tidligere i dag hypotesen om at den uortodokse beslutning ville starte en lavine. Der gik dog heller ikke længe før der stod en grædefærdig Jørgen Leth på toppen af Alpe d'Huez. En helikopter opdagede ham. Han skulle eftersigende have stået og jamret hele dagen. Vidner beretter at hans jamren nærmest mindede om en messe med én gennemgående sætning: "Touren bliver aldrig den samme". TV2 News transmitterer senere i aften live fra toppen af bjerget med de mange hårnålesving.

Min bedste beslutning nogensinde
Selvom de fleste synes valget om at indføre væltepeteren i årets løb er en fuldstændig absurd tankegang, mener løbsdirektør, Christian Prudhomme, selv at dette er han bedste beslutningen nogensinde.
"Jeg har tre gode grunde, der ligger til grund for min beslutning. 1: Med væltepeteren kommer rytterne til at sidde højere på cyklen. Det vil sige, at de kan nyde bedre af den fantastiske udsigt, som min flot planlagte rute kan tilbyde dem. 2: Vi synes på nogle punkter at Tour de France er blevet for moderne. Derfor kigger vi tilbage i tiden og genoptager gamle dyder. Jeg havde faktisk selv i tankerne at der ikke måtte være følgebiler og reservecykler, men det droppede vi. 3: Mit valg skal slutteligt betragtes som et forsøg på at skaffe flere folk ved navn Peter til cykelsporten. Jeg kender selv en der hedder Peter, eller han hedder faktisk rigtig Jean, men jeg synes Peter er et fint navn." Danske Jakob Piil bakker som den eneste Christian Prudhomme op i hans beslutning.

Tour de France starter i år 2. juli og vises på TV2. Dennis Ritter og Rolf Sørensen skal kommentere. Hvorvidt de får tredje-hjulet Jøren Leth med vides ikke endnu.

1 kommentar:

  1. Rygter siger at Alberto Contador netop har måtte trække sig fra årets Tour. -"Jeg kan simpelthen ikke nå op til sadlen, hasta la vista røvhuller" skulle han angiveligt have råbt, da han i løb forbipasserede journalister foran et tilfældigt hotel i Herning. rizau

    SvarSlet